الحصول على مزيد من المعلومات والكتالوجات 9022341133(98+)   | FA | EN

تاریخچه خانه هوشمند

مدونة

تصور کنید تمام وسایل خانه می‌توانستند به اینترنت متصل شوند. نه‌فقط کامپیوترها و گوشی‌های موبایل، بلکه همه چیز؛ از ساعت دیواری گرفته تا اسپیکرها، چراغ‌ها، زنگ در، دوربین‌ها، پنجره‌ها، کرکره‌ها، آب‌گرم‌کن، شیشه هوشمند، لوازم آشپزخانه و هر چیزی که فکر کنید.حالا تصور کنید تمام این وسایل می‌توانستند با هم ارتباط برقرار کنند،‌ به یکدیگر اطلاعات بفرستند و خواسته‌های شما را تنها با یک فرمان صوتی یا لمس دکمه‌ای در اپلیکیشن موبایل انجام دهند. این داستان علمی‌تخیلی نیست، بلکه اینترنت اشیا (IoT) است و جزو کلیدی اتوماسیون خانه هوشمند به حساب می‌آید.

هوشمندسازی خانه با ECHO IV شروع شد

اتوماسیون خانه دقیقا همان چیزی است که از اسم آن مشخص است: خودکار کردن قابلیت کنترل وسایل خانه تنها با فشار دادن یک دکمه یا فرمان صوتی. اصطلاح «خانه هوشمند» هم برای توصیف خانه‌ای استفاده می‌شود که در آن تمام فعالیت‌های خودکار شده مربوط به روشنایی، لوازم خانگی، سیستم گرمایشی، تلویزیون، تهویه، سیستم‌های صوتی، تصویری و سرگرمی، کامپیوترها، دوربین‌ها و سیستم‌های امنیتی در ارتباط با یکدیگر قرار دارند و می‌توان آن‌ها را از یک مکان، خواه از داخل اتاقی در خانه یا از مکانی بسیار دور از خانه،‌ کنترل کرد. اساسا می‌توان گفت منظور از هوشمند بودن خانه، توانایی برقراری ارتباط دستگاه‌های الکترونیکی با یکدیگر یا به عبارتی توانایی «صحبت کردن» آن‌ها با یکدیگر است.

تاریخچه‌ی خانه هوشمند

برخی افراد شروع هوشمندسازی خانه را به محصولی به نام ECHO IV که در دهه‌ی ۱۹۶۰ تولید شد، مرتبط می‌دانند. این کامپیوتر خانگی را می‌شد برای انجام چند کار کوچک از جمله تنظیمات دمای اتاق یا روشن کردن لوازم برقی خاصی در خانه به کار برد. این محصول هیچ‌گاه به بازار راه پیدا نکرد؛ اما گام رو به جلوی بلندی در مسیر هوشمندسازی خانه محسوب می‌شد.

سیستم خانه هوشمند Echo IV

ECHO IV اولین سیستم اتوماسیون خانگی بود که برای کارهای ساده‌ای مثل ذخیره فهرست خرید یا تنظیم دمای اتاق به کار می‌رفت.

با پرشی به سال ۱۹۷۵ به سیستم X10 برمی‌خوریم که به داستان خانه‎‌ هوشمند هیجان بیشتری افزود. X10 سیستمی بود که از طریق خطوط انتقال برق، می‌توانست بین چند دستگاه خانگی ارتباط برقرار کند، چراغ‌ها و لوازم خانگی را روشن یا خاموش کند یا کرکره‌ها را بالا بکشد.

با این وجود، این سیستم کاملا بی‌عیب و نقص نبود. از آنجا که برای اتصال به آن به‌جای سیم‌کشی اختصاصی، به خطوطی که از قبل وجود داشت، نیاز بود، سیگنال‌ها همیشه نمی‌توانستند از بین این خطوط عبور کنند. محصولات ممکن بود سیگنالی را از جای دیگری بخوانند و در کار آن‌ها اختلال ایجاد شود؛ اما با وجود این مشکل بزرگ و مشکلات دیگری نظیر کندی سرعت و قابلیت محدود، X10 پیشرفت چشمگیری در عرصه‌ی تکنولوژیکی بود؛ به‌حدی که امروزه و با وجود گزینه‌های بهتر، محصولات مختلفی همچنان از X10 استفاده می‌کنند.

با گذشت سال‌ها، اتوماسیون محبوبیت بیشتری پیدا کرد و اتصالات مستقل (چه سیمی و چه بی‌سیم) مانع از ازدحام و تداخل سیگنال‌ها شدند. امروزه برخی از محصولات الکترونیکی آن‌قدر راحت به سیستم هوشمند متصل می‌شوند که می‌توانید تنها با داشتن شبکه‌ی وای‌فای، خودتان این کار را به‌تنهایی انجام بدهید.


سیستم خانه هوشمند چیست

سیستم هوشمند در واقع مرکز فرماندهی یا همان مغز متفکر خانه است که تمام دستگاه‌ها را کنترل می‌کند. به‌طور کلی، سیستم هوشمند همان چیزی است که وقتی می‌خواهید کاری به‌طور خودکار انجام شود، با آن صحبت می‌کنید؛ اما دستگاه هوشمند همان محصولی است که به سیستم گزارش می‌دهد؛ مثل لامپ‌های آمازون اکو یا فیلیپس هیو.

حال بیایید به ۴ مورد از بهترین سیستم‌های هوشمند ۲۰۲۱ نگاهی بیندازیم:‌

۱- الکسا آمازون

هاب الکسا آمازون خانه هوشمند

الکسا (Alexa) با بیش از صدها میلیون دستگاه سازگار، بدون شک یکی از جامع‌ترین اکوسیستم‌های خانه هوشمند موجود در بازار است. احتمالا اسم الکسا را به‌دفعات هنگام استفاده از اسپیکرهای هوشمند اکو شنیده‌اید (الکسا، هوا امروز چطور است؟ الکسا، فلان آهنگ را پخش کن.) اما شاید ندانید الکسا اکنون در بسیاری از محصولات هوشمند دیگر،‌ از جمله ترموستات و تلویزیون، گنجانده شده و آماده است تا دستورها صوتی شما را انجام بدهد.

الکسا دسترسی به تمام جوانب خانه هوشمند را آسان می‌کند. به‌راحتی می‌توان از الکسا خواست آهنگ خاصی را از اسپاتیفای پخش کند یا چراغ‌ها را خاموش کند. از آنجا که اکوسیستم آمازون یکی از محبوب‌ترین‌ها در این صنعت است، بیشتر محصولات خانه هوشمند، از جمله محصولات ساخت فیلیپس، سامسونگ، نست و Schlage با الکسا سازگار هستند. الکسا اکنون می‌تواند در پارکینگ شما را ببندد، درهای خانه را قفل و دمای اتاق‌ها را مطابق میل شما تنظیم کند. جالب است بدانید آمازون بزرگ‌ترین سهم (۶۹٫۷ درصد در مقایسه با  ۳۱٫۱ درصد گوگل) را در بازار دستگاه‌های هوشمند دارد و این موقعیت را تا سال ۲۰۲۱ حفظ خواهد کرد.

۲- دستیار صوتی گوگل (گوگل اسیستنت)

گوگل اسیستنت خانه هوشمند

بعد از الکسا، گوگل اسیستنت (Google Assistant) محبوب‌ترین سیستم هوشمند در دنیا است که به اندازه‌ی الکسا با دستگاه‌های مختلف سازگار نیست؛ اما به لطف موتور جستجوی گوگل، می‌تواند اغلب به سؤالات و درخواست‌های کاملی که از عهده‌ی الکسا خارج است،‌ جواب دهد.

طبق گزارش ZDNet، ضریب دقت دستیار صوتی گوگل، ۹۲٫۹ درصد است، درحالی‌که برای الکسا ۷۹٫۸ درصد است. گوگل اسیستنت همچنین درک بهتری از مدل طبیعی صحبت کردن کاربران دارد. به‌عنوان مثال، اگر به دستیار گوگل بگویید «من این آهنگ را دوست ندارم»، آهنگ بعدی در اسپاتیفای پخش می‌شود، درحالی‌که الکسا به شما می‌گوید، «نشان شست بالا و پایین در اسپاتیفای پشتیبانی نمی‌شود.» تفاوت‌های کوچکی از این قبیل می‌تواند کاربر را به انتخاب گوگل سوق دهد چون نسبت به الکسا درخواست‌ها را بهتر درک می‌کند.

اسیستنت همچنین با محصولات برندهای مطرحی چون فیلیپس،‌ بلکین، آگوست، نست و اپلیکیشن‌های محبوبی چون اسپاتیفای و اوبر سازگار است.

۳- وینک هاب (Wink Hub)

وینک هاب خانه هوشمند

وینک هاب خود را به‌عنوان «اولین هاب هوشمند خانگی طراحی‌شده برای مصرف‌کننده‌ی عام»‌ معرفی می‌کند. وینک برخلاف الکسا یا اسیستنت، وفاداری به برند ندارد و به کاربر این امکان را می‌دهد تا هر محصول مورد علاقه‌ی خود را با سیستم هوشمند به‌صورت یکپارچه ادغام کند.

وینک هاب ۲ از پروتکل‌های خانه هوشمند از جمله بلوتوث کم‌مصرف (BLE)،  سیستم‌های اعلام حریق Kidde، سیستم روشنایی هوشمند Lutron، وای‌فای، پروتکل Z-Wave و بسیاری موارد دیگر پشتیبانی می‌کند. این سیستم برای هوشمندسازی یکپارچه‌ی لوازم آشپزخانه و دیواری بهترین انتخاب است.

۴- اسمارت‌تینگز هاب سامسونگ (Samsung SmartThings Hub)

اسمارت تینگز سامسونگ خانه هوشمند

این سیستم سامسونگ طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های خانه هوشمند از برندهای مختلف از جمله ترموستات‌ برای تنظیم دما، روتر وای‌فای، لامپ‌های روشنایی و دستگاه‌های امنیتی را به هم متصل می‌کند.

سیستم اسمارت‌تینگز از چند سال گذشته در حال افزایش تعداد دستگاه‌های هوشمند قابل اتصال به اکوسیستم خود بوده است. مجموعه محصولات این هاب شامل پریز برق هوشمند، لامپ و دوربین اختصاصی این برند است. از طریق اسمارت‌تینگز همچنین می‌توانید دستگاه‌های هوشمند سازگار را برای انجام فعالیت‌های مختلفی از جمله خاموش/روشن کردن چراغ‌ها هنگام رفت‌و‌آمد به اتاق، تنظیم کنید. سیستم خانه هوشمند سامسونگ دارای هاب اختصاصی است اما می‌توانید آن را با الکسا یا اسیستنت نیز ادغام کنید.

  • برگرفته از سایت زومیت